1.GATHER
RESERVATION AND TICKETING INFORMATION
2.EXECUTE
RESERVATION ACTIVITIES
3.CONFIRMATION
OF PAYMENT
4.
ISSUANCE OF TICKET/S OR VOUCHER/S
PENERANGAN / INFORMATION
:
Kertas
penerangan ini adalah bertujuan untuk menguasai pengetahuan dan kefahaman
tentang kefahaman tentang sejarah ringkas tempahan dan maklumat tiketan dalam
industri pelancongan.
- JENIS JENIS TIKET
i)
TIKET
PENERBANGAN
Dokumen
yang dikeluarkan oleh sebuah pusat penerbangan atau agen perjalanan, untuk
mengesahkan bahawa seseorang telah membeli kerusi penerbangan di pesawat
terbang. Dokumen ini kemudian digunakan untuk mendapatkan pas naik pesawat.
Kemudian dengan pas naik dan tiket ditunjukkan, penumpang diperbolehkan untuk
naik pesawat.
Ada
beberapa perkara yang perlu diperincikan berkenaan dengan penempahan harga
tiket penerbangan supaya ianya menjadi lebih jelas dan telus. Di antara perkara
tersebut ialah: -
·
Jumlah
maksima sekali booking
Jumlah
maksima sekali booking ialah 9 orang sahaja.
·
Harga
sentiasa berubah
Jumlah
harga tiket yang kami berikan di dalam quotation adalah berdasarkan pada harga
semasa kami mengeluarkan quotation. Harga tiket penerbangan boleh berubah pada
bila-bila masa. Sekiranya semasa booking harga adalah tidak sama (meningkat)
berbanding dengan harga yang kami berikan di dalam quotation, maka anda
terpaksalah menerima harga semasa tersebut dan sebarang penambahan kos akan
ditanggung oleh peserta.
·
Jumlah
maksima Bagasi
Jumlah
maksima bagasi untuk setiap syarikat penerbangan adalah berbeza. Anda boleh
membuat perkiraan - berapa kilo bagasi yang ingin anda beli semasa pergi dan
berapa kilo semasa kembali.
Cabin
Baggage/hand carry yang dibenarkan tidak melebihi 7KG. Manakala saiz beg tidak
melebihi: 56mm x 36cm x 23cm diamiter. Penumpang mesti pastikan saiz bagasi anda tidak melebihi
dari yang dibenarkan. Ini kerana jika saiz bagasi melebihi dari yang
dibenarkan, anda mungkin akan tidak dibenarkan membawa naik bagasi tersebut ke
dalam pesawat. Saiz bagasi yang melebihi dari yang dibenarkan untuk dibawa ke
dalam pesawat (hand carry) boleh dimasukan ke dalam kargo (caj mengikut berat
bagasi).
·
Perbezaan
waktu
Ada
sesetengah orang agak keliru berkenaan dengan waktu atau jam perjalanan bila
melihat Tiket. Keadaan ini adalah disebabkan oleh perbezaan waktu di antara
Malaysia dengan negara yang ingin dikunjungi. Sebagai contoh Malaysia dengan
Indonesia; waktu Malaysia adalah awal 1 jam berbanding dengan Indonesia.
Sekarang kita lihat contoh waktu bertolak dan ketibaan antara Kota Kinabalu
dengan Jakarta sebagai contoh.
Waktu
perjalanan dari Kota Kinabalu ke Jakarta ialah: 2 jam, 40 minit
Waktu
perjalanan dari Jakarta ke Kota Kinabalu ialah: 2 jam, 45 minit
Pergi:
5.10pm-6.50pm
Pulang:
7.20pm-11.05pm
Untuk
contoh di atas: -
Waktu
pergi (5.10pm adalah waktu Malaysia, manakala waktu sampai 6.50pm adalah waktu
Indonesia)
Kalau
dikira dengan waktu Malaysia ialah: 5.10pm - 7.50pm (2 jam, 40 minit)
Waktu
pulang (7.20pm adalah waktu Indonesia, manakala waktu sampai 11.05pm adalah
waktu Malaysia)
Kalau
kira waktu Malysia ialah: 8.20pm - 11.05pm (2 jam, 45 minit)
Bila
kita faham perbezaan masa dan waktu penerbangan tersebut, maka tiada kekeliruan
lagi.
Untuk
Hot Seat - tempat duduk lebih luas dan lebih selesa (di bahagian depan).
Manakala Normal Seat adalah seat yang biasa sahaja.
Penumpang
juga boleh untuk membeli pick-up seat,
namun kedudukan tempat duduk mungkin tidak berdekatan antara satu sama lain di
antara ahli kumpulan anda. Sekiranya mempunyai kanak-kanak - anda mungkin boleh
membeli Normal Seat supaya boleh duduk bersebelahan dengan anak-anak anda. Bagi
bayi/infant - duduk satu seat dengan ibu.
·
Web
check-in
Untuk
Air Asia misalnya, setiap penumpang boleh membuat web check-in sendiri (14
sebelum berlepas dibenarkan buat web check in) untuk menjimatkan masa semasa di
airport. Ianya mudah sahaja iaitu anda masuk ke laman web Air Asia(link is
external) dan click pada menu "Web check-in" seperti gambar di bawah:
-
Masukan
"Departure city" dan seterusnya masukan "Booking number"
anda. Seterusnya ikut sahaj arahan yang diminta. Setelah selesai, print Bording
Pass dan Tiket anda.

ii)
TIKET
KERETA API
Di
Malaysia, perkhidmatan keretapi yang disediakan dikenali sebagai Keretapi Tanah
Melayu di mana hanya destinasi-destinasi tertentu sahaja yang disediakan
perkhidmatan ini. Sebagai seorang
Pegawai Penempahan di Agensi
Pelancongan, anda seharusnya sentiasa
berhubung dengan Bahagian Penempahan Keretapi Melayu Berhad untuk membuat
sebarang penempahan.
Perkhidmatan
penempahan juga boleh dipraktikkan melalui penempahan secara berkomputer di
mana agensi pelancongan boleh menggunakan sistem yang sedia ada yang digunakan oleh syarikat
penerbangan. Namun, di Malaysia masih
lagi belum dipraktikkan tetapi hanya penempahan melalui lisan dan juga bertulis
sahaja.
Walaubagaimanpun,
tatacara penempahan masih tetap diperlukan seperti biasa di mana
maklumat-maklumat seperti berikut adalah dikehendaki di dalam membuat
sebarang tempahan :-
- Nama
penumpang dan kelas perkhidmatan
- Jumlah
tempat duduk
- Tempat
bertolak dan tempat destinasi
- Tarikh
dan masa bertolak
- Nombor
plat keretapi
- Perjalanan
sehala ataupun pergi dan balik
- Nombor
Telefon Agensi Pelancongan yang membuat tempahan.

iii)
TIKET
PELAYARAN
Kebanyakan
leisure traveler menjual curise sama seperti menjual pakej pelancongan atau
penginapan.
Selalunya
dipanggil floating resort kerana semua kemudahan ada disediakan seperti
pengangkutan, penginapan, makanan dan minuman serta hiburan
Agen
yang menjual pelayaran akan menentukan di mana pelanggan mereka suka belayar,
tempoh masa dan juga budget.
Teknik
yang digunakan untuk menentukan jumlah harga yang dikenakan bersesuaian atau
tidak ialah dengan membandingkannya dengan pakej percutian di daratan. Secara keseluruhannya proses berikut berlaku
di dalam penempahan hotel, tour, cruise atau tempahan kereta sewa, iaitu:-
- Jumlah
pelanggan
- Nama
pelanggan
- Alamat
rumah dan pejabat
- Tempat
pergi dan balik cruise
- Aktiviti
yang dikehendaki
- Cara
bayararn – tunai, kad kredit atau cek
- Deposit
- Cruise
memerlukan deposit semasa tempahan dan bayaran penuh dalam jangka masa beberapa
hari atau sebelum berlepas.
Setelah
semua maklumat mengenai pelanggan diperolehi, barulah boleh dihubungi syarikat
perkapalan untuk membuat tempahan.
Memperkenalkan
diri dan agensi anda
Kemudian
menyatakan:-
- nama
kapal
- tarikh
belayar dan masa belayar
- jumlah
pelanggan/penumpang
- kategori
bilik yang diinginkan
- tempat
pergi dan balik
- tempoh
belayar
- Nombor
tempahan akan diberikan setelah pegawai tempahan mengesahkan kekosongan tempat.
- Pembayaran
akan dibuat sama ada melalui cek, kad kredit atau tunai.
Sistem
tempahan berkomputer adalah satu kemajuan yang paling jelas di dalam
perkhidmatan penerbangan. Perkembangan sistem tempahan ini menjangkau satu
jangka waktu yang cukup panjang.

iv)
TIKET
MASUK
Sejenis baucar yang menandakan bahawa pemegangnya telah membayar untuk memasuki acara atau tempat seperti teater, pawagam, taman tema, zoo, muzium, konsert dan sebagainya, ataupun mendapat kebenaran untuk menaiki penghangkutan seperti kapal terbang, kereta api, bas atau bot, lazimnya kerana sudah membayar tambangnya. Namun begitu, tiket juga boleh didapati secara percuma serta dijadikan bukti tempahan.

- JENIS JENIS BAUCER
i)
Baucer
makanan
Sejenis
baucer yang diberikan secara percuma kepada pelanggan tanda inisiatif dan
penghargaan kepada pelanggan yang berkunjung ke tempat jualan mereka. Mereka
perlu menunjukkan saja baucer tersebut kepada premis makanan tersebut untuk
mendapatkan makanan secara percuma.

ii)
Baucer
pengangkutan
Baucer
yang akan diberikan kepada pelanggan dan pelanggan dapat menaiki pengangkutan
secara percuma dengan hanya menunjukkan baucer tersebut.
iii)
Baucer
pelancongan
Baucer
pelancongan diberikan secara percuma kepada pelancong untuk menarik mereka
datang ke premis pelancongan tersebut.
- TEKNIK PENGELUARAN
DOKUMEN PERJALANAN
Terdapat
tiga dokumen perjalanan iaitu :
i)
Dokumen
perjalanan kumpulan
Dokumen
Perjalanan Kumpulan menggantikan pasport merupakan Dokumen Perjalanan yang dikeluarkan
kepada Warganegara Malaysia untuk perjalanan secara berkumpulan (had minima 5
hingga had maksima 20 orang) ke negara-negara ASEAN sahaja kecuali Filipina dan
Indonesia.
ii)
Dokumen
gantian perjalanan
Dokumen
ini dikeluarkan kepada Warganegara Malaysia dari Semenanjung untuk membuat
lawatan ke Sabah atau Sarawak sebagai alternatif kepada Pasport Malaysia dan
Dokumen Perjalanan Terhad.
iii)
Dokumen
perjalanan terhad
Tujuan
Dokumen ini dikeluarkan kepada warganegara Malaysia dari Semenanjung bagi tujuan
perjalanan keluar/masuk dan tinggal sementara di Sabah dan Sarawak bagi tempoh
melebihi 3 bulan.
- KAEDAH PENGHANTARAN
DOKUMEN
i)
Emel
E-mel
adalah kependekan daripada Elektronik Mel atau Surat elektronik yang menghantar
maklumat dan fail melalui rangkaian komputer.
Mel elektronik (singkatan e-mel, sinonim surat elektronik, mel komputer)
ialah satu kaedah mengarang, menghantar, menyimpan dan menerima masej melalui
sistem komunikasi elektronik. ia merupakan satu kaedah komunikasi eksekutif
yang efektif dalam era globalisasi.
ii)
Serahan
Sesuatu
yang diserahkan secara berhadapan.
iii)
Pos
Pos
adalah penghantaran perkhidmatan pintu ke pintu, dan pelanggan boleh memilih
untuk menghantar dokumen atau bungkusan menggunakan perkhidmatan Serahan Sampai
Esok, Serahan Sampai Hari Yang Sama, atau Serahan Waktu Tetap untuk kiriman
dalam atau luar negara.
SOALAN / QUESTIONS:
- Senaraikan
EMPAT (4) jenis tiket.
(i) _________________________________________________________________
(ii) _________________________________________________________________
(iii) _________________________________________________________________
(iv)
_________________________________________________________________
(4 markah)
- Nyatakan
DUA (2) seat yang ada dalam
penerbangan.
(i)
_________________________________________________________________
(ii)
_________________________________________________________________
(2 markah)
- Berikan
TIGA (3) jenis baucer.
(i)
_________________________________________________________________
(ii)
_________________________________________________________________
(iii)
_________________________________________________________________
(3 markah)
- Nyatakan TIGA
(3) teknik pengeluaran dokumen perjalanan.
(i)
_________________________________________________________________
(ii)
_________________________________________________________________
(iii)_________________________________________________________________
(3
markah)
- Berikan
TIGA (3) kaedah penghantaran
dokumen.
(i)
_________________________________________________________________
(ii)
_________________________________________________________________
(iii)_________________________________________________________________
(3
markah)
- Edriana Sulastri
Binti Mispan. (n.d). Basic Airline Ticketing HTM 1153. Kolej Antarabangsa
Teknologi & Profesional Perlis, Malaysia.
- Angelina Njegus
(2013, July 19). Introduction to Computer Reservation System. Retrieved
fromhttps://www.slideshare.net/AngelinaNjegus/lesson-3-from-computer-reservation-systems-to-global-distribution-system
- Marcorelano
(2013, Oct 19). Flight Reservation and Ticketing System. Retrieved from
https://www.slideshare.net/marcorelano/flight-reservation-and-ticketing-system-ppt
- Bahagian
Pendidikan Teknik Vokasional ( 2013
). Kurikulum Standard Kolej Vokasional - Pelancongan, Kementerian
Pelajaran Malaysia, Kuala Lumpur.
- K.
Khaairuddin, A. Norlili Juwita ( 2007 ). Asas Kemahiran Pelancongan, Dewan
Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur, Muka Surat 60-66.
No comments:
Post a Comment