Wednesday, June 26, 2019

EXECUTE RESERVATION ACTIVITIES

RESERVATION AND TICKETING



1.  GATHER RESERVATION AND TICKETING INFORMATION
2.  EXECUTE RESERVATION ACTIVITIES
3.  CONFIRMATION OF PAYMENT
4.  ISSUANCE OF TICKET/S OR VOUCHER/S


PENERANGAN / INFORMATION :

Pelancongan di Malaysia merupakan salah satu sumber utama penjana ekonomi Negara pembangunan dan kemajuan negara. Industri penerbangan telah menyumbang kepada pendapatan ekonomi Negara serta memberi kemudahan rangkaian pengangkutan dalam dan luar Negara.
                                                          
  1. SISTEM PENEMPAHAN

1.1 Computer Reservation System(CRS)

Perkembangan Sistem Tempahan Berkomputer

Tahun
Perkembangan
1930-an
ENIAC (Electronic Integrator, Analyser & Calculation) diperkenalkan oleh pihak tentera Amerika bagi memudahkan tugasan merekod pembahagian tentera yang menggunakan pengangkutan udara.
1950-an
Beberapa syarikat penerbangan awam di Amerika mulakan sistem penyimpanan maklumat penerbangan di dalam mikrofilem. Maklumat yang disimpan tertumpu kepada maklumat syarikat itu sendiri sahaja.
1970-an
Sistem tempahan berkomputer mula diperkenalkan. Sistem direka untuk kegunaan syarikat itu sendiri iaitu bagi memproses tempahan dan tiketan produk yang ditawarkan. Contohnya, American Airlines merekacipta sistem SABRE.
1980-an
Setiap syarikat penerbangan utama mempunyai sistem tersendiri dan setiap sistem mempunyai fungsi dan peranan yang hampir sama. Maka, kebanyakan syarikat penerbangan bersetuju untuk mewujudkan sistem yang saling berhubungan bagi memudahkan pengguna dan memperluaskan pasaran. Contohnya, WORLDSPAN adalah gabungan DATAS dari Delta Airlines dan PARS dari Trans World Airlines.

Gabungan sistem tempahan ini yang digunakan sehingga ke hari ini. Antara sistem tempahan berkomputer yang wujud ialah KOMMAS, AMADEUS, GALILEO, ABACUS, AXESS dan sebagainya.

i)             Maklumat ringkas sistem tempahan berkomputer:

  • AMADEUS

AMADEUS merupakan sistem tempahan yang terawal di Eropah. Sistem ini dihasilkan oleh beberapa syarikat penerbangan seperti Lufthansa, Air France, Iberia dan SAS (Scandinavian Airlines System). Pemprosesan maklumat untuk sistem ini dilakukan di Munich.

Description: Image result for amadeus system

  • WORLDSPAN

Sistem ini diwujudkan dengan menggabungkan sistem seperti “System One”, PARS dan DATAS. “System One” adalah sistem yang digunakan untuk syarikat penerbangan Eastern Airlines, PARS diperkenalkan oleh Trans World Airlines (TWA), DATAS digunakan oleh Delta Airlines dan APOLLO diwujudkan oleh United Airlines. WORLDSPAN merupakan sistem yang banyak digunakan di kawasan IATA 1 yang meliputi benua Amerika.

Description: Image result for worldspan system

  • GALILEO

British Airways, KLM, Swissair dan COVIA telah menghasilkan sistem GALILEO. COVIA merupakan sebuah syarikat yang menguruskan hal berkaitan automasi tiketan di Amerika. Galileo adalah sebuah sistem yang kegunaanya merentasi ketiga-tiga kawasan IATA.  Sistem Galileo berpusat di Amerika Syarikat dan merupakan sistem yang mudah dikendalikan.

Description: Image result for galileo system

  • ABACUS

ABACUS diperkenalkan penggunaan di sekitar pertengahan 1980-an. Sistem ini dihasilkan melalui usahasama 4 syarikat penerbangan yang termaju di Asia iaitu, Singapore Airlines, Cathay Pacific , China Airlines dan Royal Brunei Airways. ABACUS merupakan sistem yang berasaskan teknologi daripada sistem PARS.
Description: Image result for abacus system

  • KOMMAS

KOMMAS adalah sistem tempahan terpusat yang digunakan oleh Syarikat Penerbangan Malaysia. Proses tempahan yang menggunakan sistem ini hanyalah tertumpu kepada perkhidmatan yang ditawarkan oleh Syarikat Penerbangan Malaysia sahaja.

Image result for kommas system

1.2 Global Distribution System

GDS merupakan singkatan dari Global Distribution System yaitu merupakan sistem database terpadu yang berisi kumpulan informasi penerbangan dan reservasi dari berbagai maskapai penerbangan. Jadi melalui satu pangkalan data ini anda dapat melihat banyak jadwal penerbangan, harga tiket, sekaligus pilihan maskapai yang beragam. Sistem ini biasa didistribusikan kepada para agen travel yang menjual tiket pesawat.

1.3 Tanpa Talian

  • Walk in
  • Telefon
  • Fax
  • Emel

  1. TEKNIK PENGESAHAN TEMPAHAN

Proses untuk membina fail tempahan perlulah dilakukan dengan memasukkan data-data yang berkaitan dengan penumpang. Proses membina fail tempahan dikira lengkap apabila maklumat-maklumat berikut dimasukkan ke dalam sistem:-

2.1. RUJUKAN TEMPAHAN,HARGA DAN SEBUT HARGA

a)         Passenger name record (PNR)

PNR (Passanger Name Record) berfungsi untuk memberi kebenaran kepada agensi-agensi pelancongan untuk mengambil alih hakmilik Rekod Nama Penumpang (PNR) yang telah diwujudkan oleh syarikat penerbangan.

Senario 1:-

Keadaan ini berlaku apabila penumpang membuat tempahan secara terus ke syarikat penerbangan tetapi kemudiannya mendapatkan tiket penerbangan di agensi-agensi pelancongan. Untuk mencetak tiket tadi agensi-agensi pelancongan akan meminta apakah PNR. PNR ini hanya akan diberikan oleh syarikat penerbangan apabila status tempahan adalah sah (confirm).

Senario 2:-

Penumpang mahu membuat tempahan dari Kuala Lumpur ke London dengan menggunakan agensi pelancongan yang kecil, di mana tiket tidak boleh dicetak. Jadi apabila tempahan disahkan dan dihantar kepada syarikat penerbangan status pengesahan (confirm) telah diberikan kepada agensi pelancongan maka, syarikat penerbangan akan mengeluarkan PNR bagi penumpang tersebut. Pembayaran boleh dibuat di agensi tadi dan resit serta PNR akan diberikan kepada penumpang. PNR itu akan diberikan kepada syarikat penerbangan untuk melihat rekod penumpang tersebut dan mencetak tiketnya. Setiap penumpang adalah mempunyai PNR yang tersendiri dan berbeza antara satu sama lain.

b)        Remark

Satu pernyataan ringkas tentang maklumat tiket penerbangan yang dicatatkan dalam dalam tiket penerbangan. 


  1. RUJUKAN PENEMPAHAN, HARGA DAN SEBUT HARGA

i.              Rujukan Penempahan (Booking reference)

Rujukan tempahan, juga disebut sebagai PNR atau Locator Locator, adalah pengecam dalaman syarikat penerbangan untuk tempahan penerbangan penumpang dalam sistem komputer mereka.


ii.            Harga (Pricing)

Menetapkan harga atau mendapatkan harga sesuatu tempahan dari sesebuah syarikat atau majikan.

iii.           SebuT Harga (Quotation)

Anggaran kos (ttg sesuatu barangan atau perkhidmatan) yang diberikan kepada bakal pembeli atau bakal pelanggan. Menyebut harga menyatakan atau memberikan sebut harga bagi sesuatu barang atau perkhidmatan yang ditawarkan




Description: Image result for contoh surat sebut harga




SOALAN / QUESTIONS:

1.Senaraikan TIGA (3) maklumat ringkas penempahan sistem berkomputer.

   (i) _________________________________________________________________
   (ii) _________________________________________________________________
   (iii) _________________________________________________________________
                                                                                                                          (3 markah)

2.berikan maksus ringkas tentang Global Distribution System.

   _________________________________________________________________
   _________________________________________________________________
   _________________________________________________________________
                                                                                                                     (3 markah)

3.Berikan DUA (2) sistem penempahan secara tanpa talian.

   (i) _________________________________________________________________
   (ii) _________________________________________________________________
                                                                                                                         (2 markah)

4.Terangkan secara ringkas rujukan penempahan, harga dan sebut harga.

   _________________________________________________________________
   _________________________________________________________________
   _________________________________________________________________
   _________________________________________________________________
   _________________________________________________________________
                                                                                                                      (6 markah)













RUJUKAN / REFERENCES:

1.         Edriana Sulastri Binti Mispan. (n.d). Basic Airline Ticketing HTM 1153. Kolej Antarabangsa Teknologi & Profesional Perlis, Malaysia.

2.         Angelina Njegus (2013, July 19). Introduction to Computer Reservation System. Retrieved fromhttps://www.slideshare.net/AngelinaNjegus/lesson-3-from-computer-reservation-systems-to-global-distribution-system

3.         Marcorelano (2013, Oct 19). Flight Reservation and Ticketing System. Retrieved from https://www.slideshare.net/marcorelano/flight-reservation-and-ticketing-system-ppt

4.         Bahagian Pendidikan Teknik Vokasional  ( 2013 ). Kurikulum Standard Kolej Vokasional - Pelancongan, Kementerian Pelajaran Malaysia, Kuala Lumpur.

5.         K. Khaairuddin, A. Norlili Juwita ( 2007 ). Asas Kemahiran Pelancongan, Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur, Muka Surat 60-66.
  

No comments:

Post a Comment