1.
GATHER RESERVATION AND TICKETING INFORMATION
2.
EXECUTE RESERVATION ACTIVITIES
3.
CONFIRMATION OF PAYMENT
4.
ISSUANCE OF TICKET/S OR VOUCHER/S
PENERANGAN / INFORMATION
:
Pelancongan di Malaysia merupakan salah satu sumber
utama penjana ekonomi Negara pembangunan dan kemajuan negara. Industri
penerbangan telah menyumbang kepada pendapatan ekonomi Negara serta memberi
kemudahan rangkaian pengangkutan dalam dan luar Negara.
1. YURAN TEMPAHAN DAN TIKETAN
Terdapat beberapa terminologi yang sering
digunakan dalam industri penerbangan.
Terminology
|
Definisi
|
Tempahan
|
Proses menempah yang dibuat
secara lisan atau bertulis untuk mendapatkan
jaminan tempat penginapan, pengangkutan, meja dan pakej pelancongan
|
Tiketan
|
Proses pengeluaran dokumen sah
yang dikeluarkan oleh syarikat pengangkutan yang melayakkan pelanggan membuat
perjalanan mengikut syarat-syarat yang telah ditetapkan
|
Sistem Tempahan Berkomputer
|
Satu sistem yang diwujudkan untuk memudahkan proses
tempahan produk-produk pelancongan.
Sistem tempahan ini digunakan oleh kebanyakan agensi pelancongan dan syarikat
penerbangan
|
Encode
|
Proses untuk mendapatkan
kod-kod yang tertentu bagi proses membuat tempahan. Ini adalah kerana system
hanya boleh menerima arahan berdasarkan kod-kod tertentu sahaja
|
Decode
|
Proses mendapatkan makna atau
maksud bagi kod-kod yang telah diperolehi
|
ICAO–International Civil
Aviation OrganisatioN
|
Badan yang bertanggungjawab mengawal keselamatan setiap laluan
pesawat, dan keselamatan pesawat itu sendiri dan menentukan garis panduan pembaikpulihan dan pemeriksaan
pesawat’’
|
IATA (INTERNATIONAL AIR
TRANSPORT ASSOCIATION)
|
IATA
merupakan persatuan yang penting kepada industri penerbangan antarabangsa. Di
dalam menjalankan tanggungjawabnya, ia mempunyai beberapa peranan dan fungsi
yang tersendiri bagi menjamin kelancaran operasi penerbangan yang melibatkan
pelaburan yang besar dan kepentingan orang awam sebagai pengguna
|
DEFINISI
TEMPAHAN DAN TIKETAN :
Contohnya,
seorang pelancong dari Malaysia ingin menonton sebuah teater yang akan
dipersembahkan di Royal Albert Hall di London pada suatu tarikh tertentu.
Pelancong tersebut boleh menempah tiket untuk pertunjukkan tersebut dari agensi
pelancongan di Malaysia. Tempahan yang dibuat akan membolehkan beliau
mendapatkan jaminan tempat pada pertunjukan yang ingin disaksikan semasa beliau
berada di London dalam tempoh yang tertentu.
·
Berdasarkan definisi di
atas, tiketan merupakan suatu proses yang dikhaskan bagi perkhidmatan
pengangkutan yang ditawarkan di dalam industri pelancongan. Proses ini adalah
untuk pengeluaran suatu dokumen sah iaitu tiket untuk mana-mana kaedah
pengangkutan yang meliputi bas, kapalterbang, keretapi dan feri.
·
Contohnya anda pergi ke
kaunter syarikat bas yang ingin dinaiki untuk membeli tiket. Perkara yang mesti
tertera di atasnya adalah tarikh, nombor tempat duduk, masa bertolak,
nombor bas dan platform. Ini adalah proses untuk seseorang pengguna mendapatkan
tiket bagi membolehkan beliau menggunakan sebarang perkhidmatan pengangkutan
yang diingini.
2. JENIS-JENIS PENUMPANG :
Terdapat beberapa jenis
penumpang :
![]() |
1. Warga kurang upaya

lapangan terbang ke pesawat

2. Kanak-kanak dan Bayi
-
- Khidmat pengiring untuk kanak-

kanak yang berumur 5 tahun – 3 bulan
- Makanan bayi atas permintaan
![]() |
3.
Warga tua

- Makanan berdiet
-
Makanan untuk kesihatan
3. JENIS JENIS DOKUMEN
AKAUN
DEFINISI DOKUMEN PERAKAUNAN
Sumber merekodkan maklumat urusniaga sama ada tunai atau kredit yang
mana merupakan bukti yang jelas dan sah di sisi undang-undang bahawa sesuatu
urusniaga itu benar-benar berlaku.Jika dokumen perakaunan ini tidal difailkan
secara sistematik akan timbul kesukaran didalam urusan pembelian.
Bil
|
Jenis akaun
|
Penerangan
|
1.
|
Invoice
|
Invois atau bil ialah dokumen perdagangan yang
dikeluarkan oleh penjual kepada pembeli. Invois mengkehendaki pembeli itu
untuk membayar penjual mengikut terma-terma pembayaran. Pembeli
diberi had masa beberapa hari untuk melunaskan pembayaran itu, dan adakalanya
ditawarkan potongan harga sekiranya membayar sebelum tarikh akhir.
|
2.
|
Exchange Order
|
Satu baucer yang dikeluarkan oleh syarikat penerbangan atau ejen
pelancongan meminta tiket dikeluarkan.
|
3.
|
Warrant
|
Waran adalah dokumenyang dikeluarkan oleh pihak kerajaan sebagai
jaminan kepada sesebuah agen pelancongan untuk memberikan khidmat terlebih
dahulu sebelum pembayaran dilaksanakan.
|
4.
|
Local Order
|
Local Order merujuk kepada Pesanan Tempatan.Ia adalah prosedur
pembelian dari pihak kerajaan atau agensi-agensi.LO adalah merujuk kepada
satu dokumen yang sama iaitu dokumen/surat rasmi yang menyatakan mereka akan
membeli produk/perkhidmatan dengan spesifikasi dan harga yang dipersetujui.
|
5.
|
Credit Card
|
Kad kredit merupakan satu kaedah pembayaran yang membolehkan anda
membeli barangan atau memdapatkan perkhidmatan tanpa mengunakan wang tunai.
|
6.
|
Payment Voucher
|
Sebagai kawalan bagi memastikan setiap pembayaran adalah seperti
belian yang dibuat.
Maklumat yang perlu ada dalam baucer pembayaran adalah:
|
7.
|
Hotel Voucher
|
Baucer hotel adalah pas/kupon percuma bagi penginapan di hotel yang
mana seseorang yang mempunyai kupon untuk item percuma yang dianggap baucer.
|
8.
|
Meal Voucher
|
Baucer makan atau baucer makan tengahari ini diberikan kepada pekerja
sebagai manfaat untuk mereka yang membolehkan mereka makan di
restoran-restoran luar.
|
9.
|
Receipt
|
Resit adalah satu dokuman yang mangesahkan satu baranganatau jumlah
wang yang telah diterima sebagai pertukaran untuk sesuatu barangan atau
perkhidmatan.
|
10.
|
Ticket
|
Tiket adalah satu kertas atau kad kecil yang memberikan penerimanya
hak tertentu untuk masuk ke tempat, melancong menggunkan pengangkutan awam atau
terlibat dalam sesuatu majlis.
|
11.
|
Miscellaneous Charges Order (MCO)
|
Adalah satu dokumen
kertas bertanggungjawab yang dikeluarkan oleh syarikat penerbangan atau
agen-agennya berkaitan isu dengan tiket penumpang, daftar bagasi atau
penyediaan perkhidmatan yang lain.
|
12.
|
Stopover Transit Paid by Carrier (STPC)
|
STPC berlaku
apabila tiada sambungan segera. Biasanya sambungan yang diperlukan antara 6-8
jamapabila tiada pilihan penerbangan lain yang ada di antara tempat asal dan
destinasi. Ia ditawarkan kepadapenumpang kelas perniagaan dan kelas pertama,
manakala ia tidak selalu ditawarkan untuk penumpang kelas ekonomi dan jikalau
ada mungkin terdapat cas.
|
GEOGRAFI
·
Pelajar
akan mempelajari topik yang berkaitan
dengan geografi penerbangan di mana topik ini akan menyentuh mengenai
kawasan-kawasan IATA di dunia khususnya bagi penerbangan antarabangsa.
·
Di
samping itu, anda juga akan diajar bagaimana penentuan arah perjalanan dibuat
dan mengenalpasti kawasan-kawasan IATA, negara, bandar dan juga lapangan terbang. Dalam unit ini, penggunaan peta atau atlas
amat berkesan dalam membantu mengenalpasti kedudukan sesebuah negara di dunia.
COUNTRY CODE
·
Dalam
mempelajari kod-kod negara, bandaraya dan syarikat penerbangan, anda tidak
perlu menghafal singkatan kod ini tetapi hanya memadai mengingati
kesemua kod yang berkaitan dengan negara kita dan negara-negara yang sering
menjadi tumpuan pelancong atau pengembara.
·
Kod
ialah singkatan huruf bagi sesebuah tempat, peralatan atau perkhidmatan yang digunakan dalam sistem tempahan melalui
komputer. Penggunaan kod ini memberi
banyak kemudahan kepada penempah di semua pejabat agensi penerbangan untuk
memasukkan semua data yang diperlukan bagi pengeluaran tiket penerbangan penumpang melalui pencetak elektronik. Selain daripada itu, penempah juga boleh
mengeluarkan jadual penerbangan (itinerary) kepada bakal-bakal penumpang yang
ingin mengetahui akan perjalanan mereka.
·
Bagi
memudahkan anda membezakan kod antara negara dan syarikat penerbangan dengan
kod bandaraya dan lapangan terbang, anda perlu memahami dan mengingati bilangan
huruf yang ditetapkan oleh IATA untuk kod singkatan.

|


BANDAR DAN LAPANGAN TERBANG
CONTOH : BANDAR KOD
KUALA
LUMPUR KUL
JOHOR
BAHRU JHB
JAKARTA JKT
LAPANGAN
TERBANG KOD
SUBANG SZB

|


SYARIKAT PENERBANGAN
DAN NEGARA
CONTOH: SYARIKAT PENERBANGAN KOD
SISTEM
PENERBANGAN MALAYSIA MH
THAI AIRWAYS INTERNATIONAL TG
CONTOH: NEGARA KOD
INDONESIA ID
MALAYSIA MY
KAWASAN AMERIKA UTARA (IATA 1)
NEGARA
|
BANDARAYA
|
KOD
|
LAPANGAN TERBANG
|
KOD
|
CANADA
|
MONTREAL
|
YMQ
|
DORVAL
|
YUL
|
UNITED STATES
|
CHICAGO
|
CHI
|
O’HARE
|
ORD
|
UNITED STATES
|
DALLAS
|
DAL
|
FORTH WORTH
|
DFW
|
UNITED STATES
|
NEW YORK
|
NYC
|
JOHN F.
KENNEDY
|
JFK
|
UNITED STATES
|
WASHINGTON
|
WAS
|
DULES INTERNATIONAL
|
IAD
|
KAWASAN AMERIKA
SELATAN (IATA 1)
NEGARA
|
BANDARAYA
|
KOD
|
LAPANGAN TERBANG
|
KOD
|
ARGENTINA
|
BUENOS AIRES
|
BUE
|
MINISTRO PIASTARINI
|
EZE
|
BRAZIL
|
RIO DE JANEIRO
|
RIO
|
GALEAO INTER.
|
GIG
|
BOLIVIA
|
LA PAZ
|
LPB
|
LA PAZ
|
LPB
|
CHILE
|
SANTIAGO
|
SCL
|
SANTIAGO
|
SCL
|
ECUADOR
|
QUITO
|
UIO
|
QUITO
|
UIO
|
KAWASAN EROPAH (IATA 2)
NEGARA
|
BANDARAYA
|
KOD
|
LAPANGAN TERBANG
|
KOD
|
FRANCE
|
PARIS
|
PAR
|
CHARLES DE GAULLE
|
CDG
|
GERMANY
|
BERLIN
|
BER
|
TEGEL
|
TXL
|
ITALY
|
ROME
|
ROM
|
CIAMPINO
|
CIA
|
RUSSIA
|
MOSCOW
|
MOW
|
SHEREMETYEVO
|
SVO
|
UNITED KNGDOM
|
LONDON
|
LON
|
GATWICK
|
LGW
|
KAWASAN AFRIKA (IATA 2)
NEGARA
|
BANDARAYA
|
KOD
|
LAPANGAN TERBANG
|
KOD
|
ALGERIA
|
ALGIERS
|
ALG
|
ALGIERS
|
ALG
|
GHANA
|
ACCRA
|
ACC
|
ACCRA
|
ACC
|
KENYA
|
NAIROBI
|
NBO
|
NAIROBI
|
NBO
|
MOROCCO
|
CASABLANCA
|
CAS
|
CASABLANCA
|
CAS
|
UGANDA
|
ENTEBBE
|
EBB
|
ENTEBBE
|
EBB
|
KAWASAN TIMUR TENGAH (IATA 2)
NEGARA
|
BANDARAYA
|
KOD
|
LAPANGAN TERBANG
|
KOD
|
BAHRAIN
|
BAHRAIN
|
BAH
|
BAHRAIN
|
BAH
|
JORDAN
|
AMMAN
|
AMM
|
AMMAN
|
AMM
|
QATAR
|
DOHA
|
DOH
|
DOHA
|
DOH
|
U.A.E
|
ABU DHABI
|
AUH
|
ABU DHABI
|
AUH
|
SAUDI ARABIA
|
RIYADH
|
RUH
|
RIYADH
|
RUH
|
KAWASAN ASIA (IATA 3)
NEGARA
|
BANDARAYA
|
KOD
|
LAPANGAN TERBANG
|
KOD
|
CHINA
|
BEIJING
|
BJS
|
CAPITAL AIRPORT
|
PEK
|
JAPAN
|
TOKYO
|
TYO
|
NARITA
|
NRT
|
MALAYSIA
|
KUALA LUMPUR
|
KUL
|
SUBANG
|
SZB
|
TAIWAN
|
TAIPEI
|
TPE
|
TAIPEI
|
TPE
|
PAKISTAN
|
KARACHI
|
KHI
|
KARACHI
|
KHI
|
4. LALUAN PERJALANAN
![]() |
|||
![]() |
|||

a. Tiket Sehala (One Way Ticket)
Ø Perjalanan dari satu tempat (A) ke satu tempat yang
lain (B) dan (B) adalah tempat penumpang mengakhiri perjalanannya.
Ø Contoh: Tambang
dikira dari KUL-TYO mengikut jarak yang telah
Ditentukan



Asal Destinasi
b. Tiket Sehala Dengan Berhenti (One Way Ticket With Stop
over)
Ø Penumpang dengan rela hati untuk memohon berhenti di
suatu tempat di antara COC (City Of Commencment) dan destinasi. Masa berhenti
adalah lebih 6 jam.
Ø Tambang dikira untuk dua segmen yang terlibat, iaitu
segmen 1 meliputi COC ke Stop over, segmen 2 meliputi stop over ke destinasi.
Ø Tiket ini hanya boleh digunakan sekiranya penumpang
membeli tiket biasa dan tiket excursion sahaja.
![]() |
![]() |
Coc Stopover city Destinasi
c. Tiket Pergi Balik/Tiket Dua Hala (Round Trip Ticket)
Ø Tiket dua hala yang mana setiap hala adalah serupa
dari segi perjalanan dan destinasi akhirnya ialah sama dengan COC.
Ø Juga dikenali sebagai ”mirror image journey” –
perjalanan yang sama degan jenis syarikat yang sama.
![]() |
ASAL/DESTINASI
d. Tiket Perjalanan Terputus (Open Jaw Trip)
Ø Perjalanan ini adalah merupakan perjalanan pergi balik
dengan sebahagian perjalanan atau satu segmen merupakan perjalanan dengan
menggunakan pengangkutan lain selain dari pengangkutan udara.
Ø Kod yang digunakan untuk tiket ini adalah “ARNK” –
Arrival Unknown
Ø Segmen yang menggunakan pengangkutan lain terdiri
daripada bas, keretapi, teksi, atau kereta.
Ø Perjalanan adalah perjalanan pergi balik diantara KUL
– PEN
Ø Sebahagian perjalanan adalah menggunakan keretapi
Ø Perjalanan dari IPH ke PEN (garisan putus) adalah
menggunakan “surface transport” (Pengangkutan Darat)

|
e. Kupon
Penerbangan Terbuka ( Open Flight Coupon)
Ø
Tiket
penerbangan telah dikeluarkan tetapi penumpang
belum menyatakan tarikh bila penerbangan akan dilakukan.
Ø Kupon akan
ditampalkan di tiket berkenaan.
4.1 TARIKH DAN MASA PERJALANAN
a) Pelepasan
Tarikh dan masa yang mempunyai waktu penerbangan
mengikut laluan penumpang.
b) Ketibaan
Tarikh dan masa yang mempunyai waktu ketibaan
penumpang disesuatu tempat.
Terdapat pelbagai jenis tambang yang dikenakan ke atas
setiap kategori penumpang.
Di
dalam menetapkan tambang ianya adalah bergantung kepada jarak perjalanan
sesebuah penerbangan.
![]() |
|||||
![]() |
|||||
![]() |

KELAS DAN KOD PENERBANGAN
B - Economy/Coach – Usually
an upgradable fare to Business
C - Business Class
D - Business Class
Discounted
E - Shuttle Service (no
reservation allowed) or Economy/Coach Discounted
F - First Class
G - Conditional Reservation
H - Economy/Coach Discounted
– Usually an upgradable fare to Business
J - Business Class Premium
K - Economy/Coach Discounted
L - Economy/Coach Discounted
M - Economy/Coach Discounted
– Usually an upgradable fare to Business
N - Economy/Coach Discounted
P - First Class Premium
Q - Economy/Coach Discounted
R - First Class Suite or
Supersonic (discontinued)
S - Economy/Coach
T - Economy/Coach Discounted
U - Shuttle Service (no
reservation needed/seat guaranteed)
V - Economy/Coach Discounted
W - Economy/Coach Premium
X - Economy/Coach Discounted
Y - Economy/Coach
Z - Business Class
Discounted
PERKHIDMATAN
KEPERLUAN ISTIMEWA
Perkhidmatan keperluan istimewa adalah perkhidmatan yang disediakan oleh syarikat
penerbangan dalam pesawat bagi memenuhi permintaan penumpang yang terdiri
daripada pelbagai budaya, bangsa dan
peringkat umur.
Anda boleh dapatkan kod perkhidmatan ini daripada sistem tempahan berkomputer.
Berikut adalah contoh perkhidmatan istimewa.
-
Makanan Biasa
-
Makanan Kesihatan
-
Makanan Berzat
-
Makanan Ikut Budaya
-
Peralatan Sukan
-
Peralatan Orang
Istimewa
Contoh kod untuk
perkhidmatan keperluan istimewa ialah seperti berikut:
KOD
|
JENIS PERKHIDMATAN
|
AVML
|
Asian Vegetarian
|
BBML
|
Baby
|
CHML
|
Child
|
DBML
|
Diabetic
|
HNML
|
Hindu
|
KSML
|
Kosher
|
LPML
|
Low Protein
|
BSCT
|
Bassinet/carry cot
|
PETC
|
Pet in Cabin
|
SPEQ
|
Sports Equipment
|
WCHC
|
Wheelchair-carry on
|
JENIS JENIS KEAHLIAN
·
Keahlian
adalah menjadi ahli tetap disesuatu premis untuk mendapatkan diskaun dan mereka
hanya perlu menunjukkan kad ahli tersbut kepada premis yang ditujui. Terdapat
beberapa tempat yang boleh menjadi ahli atau membuat kad ahli .
a) Hotel
b) Syarikat penerbangan (frequent flyers)
c) Golf
SOALAN / QUESTIONS:
1.Senaraikan LIMA (5) jenis-jenis yuran penempahan
dan tiketan.
(i)___________________________________________________________________
(ii)__________________________________________________________________
(iii)__________________________________________________________________
(iv)__________________________________________________________________
(v)_______________________________________________________________
(5 markah)
2. Terangkan maksud
tiketan.
_________________________________________________________________
_________________________________________________________________
_________________________________________________________________
(2
markah)
3.Berikan TIGA (3) jenis-jenis penumpang.
(i)_________________________________________________________________
(ii)________________________________________________________________
(iii)________________________________________________________________
(3 markah)
4.Terangkan maksud
tambang asas.
_________________________________________________________________
_________________________________________________________________
_________________________________________________________________
(2 markah)
5.Berikan TIGA (3) jenis-jenis keahlian.
(i)_________________________________________________________________
(ii)_________________________________________________________________
(iii)
_________________________________________________________________
(3 markah)
RUJUKAN / REFERENCES:
1. Malaysia Truly Asia,
Sejarah, http://www.malaysia.travel/ms-my/bn/experiences/a-bit-of-culture/history
2. Pusat Pelancongan
Malaysia, 2015, Sejarah, http://www.matic.gov.my/informasi/kenali-malaysia/sejarah
3. Cari
Destinasi, 6 mei, 2017, Tarikan Hiburan, Taman Tema dan Galeri di Melaka, https://www.caridestinasi.com/tarikan-hiburan-taman-tema-galeri-melaka/
4.Pelancongan
Rekreasi, 3 July, 2017, Definisi Pelancongan Rekreasi, http://tea0benglimau.blogspot.com/2017/07/definisi-pelancongan-rekreasi-rekreasi.html
5. M.razali, 10 Mac, 2014, Konsep Pelancongan
Bandar Lestari Di Malaysia, https://www.academia.edu/28233607/KONSEP_PELANCONGAN_BANDAR_LESTARI_DI_MALAYSIA
No comments:
Post a Comment