Wednesday, June 26, 2019

GATHER RESERVATION AND TICKETING INFORMATION

RESERVATION AND TICKETING



1.    GATHER RESERVATION AND TICKETING INFORMATION
2.    EXECUTE RESERVATION ACTIVITIES
3.    CONFIRMATION OF PAYMENT
4.    ISSUANCE OF TICKET/S OR VOUCHER/S



PENERANGAN / INFORMATION :

Pelancongan di Malaysia merupakan salah satu sumber utama penjana ekonomi Negara pembangunan dan kemajuan negara. Industri penerbangan telah menyumbang kepada pendapatan ekonomi Negara serta memberi kemudahan rangkaian pengangkutan dalam dan luar Negara.

1.    YURAN TEMPAHAN DAN TIKETAN

Terdapat beberapa terminologi yang sering digunakan dalam industri  penerbangan.

Terminology
Definisi
Tempahan
Proses menempah yang dibuat secara lisan atau bertulis untuk mendapatkan   jaminan tempat penginapan, pengangkutan, meja dan pakej pelancongan
Tiketan
Proses pengeluaran dokumen sah yang dikeluarkan oleh syarikat pengangkutan yang melayakkan pelanggan membuat perjalanan mengikut syarat-syarat yang telah ditetapkan
Sistem Tempahan Berkomputer
Satu sistem yang diwujudkan untuk memudahkan proses tempahan produk-produk  pelancongan. Sistem tempahan ini digunakan oleh kebanyakan agensi pelancongan dan syarikat penerbangan
Encode
Proses untuk mendapatkan kod-kod yang tertentu bagi proses membuat tempahan. Ini adalah kerana system hanya boleh menerima arahan berdasarkan kod-kod tertentu sahaja
Decode
Proses mendapatkan makna atau maksud bagi kod-kod yang telah diperolehi
ICAO–International Civil Aviation OrganisatioN
Badan yang bertanggungjawab mengawal keselamatan setiap laluan pesawat, dan keselamatan pesawat itu sendiri dan menentukan garis  panduan pembaikpulihan dan pemeriksaan pesawat’’
IATA (INTERNATIONAL AIR TRANSPORT ASSOCIATION)
IATA merupakan persatuan yang penting kepada industri penerbangan antarabangsa. Di dalam menjalankan tanggungjawabnya, ia mempunyai beberapa peranan dan fungsi yang tersendiri bagi menjamin kelancaran operasi penerbangan yang melibatkan pelaburan yang besar dan kepentingan orang awam sebagai pengguna

DEFINISI TEMPAHAN DAN TIKETAN :
  
Contohnya, seorang pelancong dari Malaysia ingin menonton sebuah teater yang akan dipersembahkan di Royal Albert Hall di London pada suatu tarikh tertentu. Pelancong tersebut boleh menempah tiket untuk pertunjukkan tersebut dari agensi pelancongan di Malaysia. Tempahan yang dibuat akan membolehkan beliau mendapatkan jaminan tempat pada pertunjukan yang ingin disaksikan semasa beliau berada di London dalam tempoh yang tertentu.


·         Berdasarkan definisi di atas, tiketan merupakan suatu proses yang dikhaskan bagi perkhidmatan pengangkutan yang ditawarkan di dalam industri pelancongan. Proses ini adalah untuk pengeluaran suatu dokumen sah iaitu tiket untuk mana-mana kaedah pengangkutan yang meliputi bas, kapalterbang, keretapi dan feri.

·         Contohnya anda pergi ke kaunter syarikat bas yang ingin dinaiki untuk membeli tiket. Perkara  yang mesti  tertera di atasnya adalah tarikh, nombor tempat duduk, masa bertolak, nombor bas dan platform. Ini adalah proses untuk seseorang pengguna mendapatkan tiket bagi membolehkan beliau menggunakan sebarang perkhidmatan pengangkutan yang diingini.


2.    JENIS-JENIS PENUMPANG :

Terdapat beberapa jenis penumpang :

Text Box:
 

                                                                                                                                                                                                                              
                                                      1.     Warga kurang upaya
                                                      -     Penyediaan kerusi roda dari
                                                            lapangan terbang ke pesawat



Text Box:   


                                                       2.    Kanak-kanak dan Bayi                                                                                          -                                                       -  Khidmat pengiring untuk kanak-
                                                            kanak yang berumur 5 tahun – 3 bulan                 
                                                        -  Makanan bayi atas permintaan
     
                                                                                                                       
Text Box:
 


                                                        3.   Warga tua
                                                           -  Kerusi roda
                                                           -  Makanan berdiet
                                                           -  Makanan untuk kesihatan
3.    JENIS JENIS DOKUMEN AKAUN

DEFINISI DOKUMEN PERAKAUNAN

Sumber merekodkan maklumat urusniaga sama ada tunai atau kredit yang mana merupakan bukti yang jelas dan sah di sisi undang-undang bahawa sesuatu urusniaga itu benar-benar berlaku.Jika dokumen perakaunan ini tidal difailkan secara sistematik akan timbul kesukaran didalam urusan pembelian.

Bil
Jenis akaun
Penerangan
1.
Invoice
Invois atau bil ialah dokumen perdagangan yang dikeluarkan oleh penjual kepada pembeli. Invois mengkehendaki pembeli itu untuk membayar penjual mengikut terma-terma pembayaran. Pembeli diberi had masa beberapa hari untuk melunaskan pembayaran itu, dan adakalanya ditawarkan potongan harga sekiranya membayar sebelum tarikh akhir.
2.
Exchange Order
Satu baucer yang dikeluarkan oleh syarikat penerbangan atau ejen pelancongan meminta tiket dikeluarkan.
3.
Warrant
Waran adalah dokumenyang dikeluarkan oleh pihak kerajaan sebagai jaminan kepada sesebuah agen pelancongan untuk memberikan khidmat terlebih dahulu sebelum pembayaran dilaksanakan.
4.
Local Order
Local Order merujuk kepada Pesanan Tempatan.Ia adalah prosedur pembelian dari pihak kerajaan atau agensi-agensi.LO adalah merujuk kepada satu dokumen yang sama iaitu dokumen/surat rasmi yang menyatakan mereka akan membeli produk/perkhidmatan dengan spesifikasi dan harga yang dipersetujui.
5.
Credit Card
Kad kredit merupakan satu kaedah pembayaran yang membolehkan anda membeli barangan atau memdapatkan perkhidmatan tanpa mengunakan wang tunai.
6.
Payment Voucher
Sebagai kawalan bagi memastikan setiap pembayaran adalah seperti belian yang dibuat.
Maklumat yang perlu ada dalam baucer pembayaran adalah:
7.
Hotel Voucher
Baucer hotel adalah pas/kupon percuma bagi penginapan di hotel yang mana seseorang yang mempunyai kupon untuk item percuma yang dianggap baucer.
8.
Meal Voucher
Baucer makan atau baucer makan tengahari ini diberikan kepada pekerja sebagai manfaat untuk mereka yang membolehkan mereka makan di restoran-restoran luar.
9.
Receipt
Resit adalah satu dokuman yang mangesahkan satu baranganatau jumlah wang yang telah diterima sebagai pertukaran untuk sesuatu barangan atau perkhidmatan.
10.
Ticket
Tiket adalah satu kertas atau kad kecil yang memberikan penerimanya hak tertentu untuk masuk ke tempat, melancong menggunkan pengangkutan awam atau terlibat dalam sesuatu majlis.
11.
Miscellaneous Charges Order (MCO)
Adalah satu dokumen kertas bertanggungjawab yang dikeluarkan oleh syarikat penerbangan atau agen-agennya berkaitan isu dengan tiket penumpang, daftar bagasi atau penyediaan perkhidmatan yang lain.
12.
Stopover Transit Paid by Carrier (STPC)
STPC berlaku apabila tiada sambungan segera. Biasanya sambungan yang diperlukan antara 6-8 jamapabila tiada pilihan penerbangan lain yang ada di antara tempat asal dan destinasi. Ia ditawarkan kepadapenumpang kelas perniagaan dan kelas pertama, manakala ia tidak selalu ditawarkan untuk penumpang kelas ekonomi dan jikalau ada mungkin terdapat cas.



GEOGRAFI

·         Pelajar akan mempelajari topik yang  berkaitan dengan geografi penerbangan di mana topik ini akan menyentuh mengenai kawasan-kawasan IATA di dunia khususnya bagi penerbangan antarabangsa.

·         Di samping itu, anda juga akan diajar bagaimana penentuan arah perjalanan dibuat dan mengenalpasti kawasan-kawasan IATA, negara, bandar dan juga lapangan terbang.   Dalam unit ini, penggunaan peta atau atlas amat berkesan dalam membantu mengenalpasti kedudukan sesebuah negara di dunia.



COUNTRY CODE

·         Dalam mempelajari kod-kod negara, bandaraya dan syarikat penerbangan, anda tidak perlu menghafal  singkatan  kod ini tetapi hanya memadai mengingati kesemua kod yang berkaitan dengan negara kita dan negara-negara yang sering menjadi tumpuan pelancong atau pengembara.

·         Kod ialah singkatan huruf bagi sesebuah tempat, peralatan atau perkhidmatan  yang digunakan dalam sistem tempahan melalui komputer.    Penggunaan kod ini memberi banyak kemudahan kepada penempah di semua pejabat agensi penerbangan untuk memasukkan semua data yang diperlukan bagi pengeluaran  tiket penerbangan penumpang  melalui pencetak elektronik.    Selain daripada itu, penempah juga boleh mengeluarkan jadual penerbangan (itinerary) kepada bakal-bakal penumpang yang ingin mengetahui akan perjalanan mereka.

·         Bagi memudahkan anda membezakan kod antara negara dan syarikat penerbangan dengan kod bandaraya dan lapangan terbang, anda perlu memahami dan mengingati bilangan huruf yang ditetapkan oleh IATA untuk kod singkatan.


   3-HURUF KOD
 
  
 
                 
                                                        UNTUK

                                 BANDAR DAN LAPANGAN TERBANG 
 
  CONTOH :                              BANDAR                                        KOD
                  KUALA LUMPUR                        KUL
                  JOHOR BAHRU                           JHB
                  JAKARTA                                      JKT

                  LAPANGAN TERBANG             KOD
                  SUBANG                                       SZB




   2-HURUF KOD
 
  
 
                 
                                                        UNTUK

                          SYARIKAT PENERBANGAN DAN NEGARA 

      CONTOH:     SYARIKAT PENERBANGAN                               KOD
                              SISTEM PENERBANGAN MALAYSIA                MH
                                           THAI AIRWAYS INTERNATIONAL                     TG                  

      CONTOH:     NEGARA                                                                   KOD
                              INDONESIA                                                              ID
                              MALAYSIA                                                                MY



     KAWASAN  AMERIKA UTARA (IATA 1)

NEGARA
BANDARAYA
KOD
LAPANGAN TERBANG
KOD
CANADA
MONTREAL
YMQ
DORVAL
YUL
UNITED STATES
CHICAGO
CHI
O’HARE
ORD
UNITED STATES
DALLAS
DAL
FORTH WORTH
DFW
UNITED STATES
NEW YORK
NYC
JOHN F. KENNEDY
JFK
UNITED STATES
WASHINGTON
WAS
DULES INTERNATIONAL
IAD

     KAWASAN  AMERIKA SELATAN (IATA 1)

NEGARA
BANDARAYA
KOD
LAPANGAN TERBANG
KOD
ARGENTINA
BUENOS AIRES
BUE
MINISTRO PIASTARINI
EZE
BRAZIL
RIO DE JANEIRO
RIO
GALEAO INTER.
GIG
BOLIVIA
LA PAZ
LPB
LA PAZ
LPB
CHILE
SANTIAGO
SCL
SANTIAGO
SCL
ECUADOR
QUITO
UIO
QUITO
UIO


      KAWASAN  EROPAH (IATA 2)

NEGARA
BANDARAYA
KOD
LAPANGAN TERBANG
KOD
FRANCE
PARIS
PAR
CHARLES DE GAULLE
CDG
GERMANY
BERLIN
BER
TEGEL
TXL
ITALY
ROME
ROM
CIAMPINO
CIA
RUSSIA
MOSCOW
MOW
SHEREMETYEVO
SVO
UNITED KNGDOM
LONDON
LON
GATWICK
LGW

    


KAWASAN  AFRIKA (IATA 2)
NEGARA
BANDARAYA
KOD
LAPANGAN TERBANG
KOD
ALGERIA
ALGIERS
ALG
ALGIERS
ALG
GHANA
ACCRA
ACC
ACCRA
ACC
KENYA
NAIROBI
NBO
NAIROBI
NBO
MOROCCO
CASABLANCA
CAS
CASABLANCA
CAS
UGANDA
ENTEBBE
EBB
ENTEBBE
EBB
 
      KAWASAN  TIMUR TENGAH  (IATA 2)
NEGARA
BANDARAYA
KOD
LAPANGAN TERBANG
KOD
BAHRAIN
BAHRAIN
BAH
BAHRAIN
BAH
JORDAN
AMMAN
AMM
AMMAN
AMM
QATAR
DOHA
DOH
DOHA
DOH
U.A.E
ABU DHABI
AUH
ABU DHABI
AUH
SAUDI ARABIA
RIYADH
RUH
RIYADH
RUH


    KAWASAN  ASIA (IATA 3)
NEGARA
BANDARAYA
KOD
LAPANGAN TERBANG
KOD
CHINA
BEIJING
BJS
CAPITAL AIRPORT           
PEK
JAPAN
TOKYO
TYO
NARITA           
NRT    
MALAYSIA
KUALA LUMPUR
KUL
SUBANG           
SZB    
TAIWAN
TAIPEI
TPE
TAIPEI
TPE
PAKISTAN
KARACHI
KHI
KARACHI
KHI

  
4.    LALUAN PERJALANAN

JENIS-JENIS 
LALUAN BALIK
 













Flowchart: Terminator: 8.  Kupon Penerbangan Terbuka






a.    Tiket Sehala (One Way Ticket)
Ø  Perjalanan dari satu tempat (A) ke satu tempat yang lain (B) dan (B) adalah tempat penumpang mengakhiri perjalanannya.
Ø  Contoh:          Tambang dikira dari KUL-TYO mengikut jarak yang telah
                        Ditentukan


Text Box: TOKYOText Box: KUALA LUMPUR                                                                                                                       

                        Asal                                                                            Destinasi

b.    Tiket Sehala Dengan Berhenti (One Way Ticket With Stop over)

Ø  Penumpang dengan rela hati untuk memohon berhenti di suatu tempat di antara COC (City Of Commencment) dan destinasi. Masa berhenti adalah lebih 6 jam.
Ø  Tambang dikira untuk dua segmen yang terlibat, iaitu segmen 1 meliputi COC ke Stop over, segmen 2 meliputi stop over ke destinasi.
Ø  Tiket ini hanya boleh digunakan sekiranya penumpang membeli tiket biasa dan tiket excursion sahaja.

Text Box: SINGAPORE
 

Coc                                              Stopover city                                         Destinasi


c.    Tiket Pergi Balik/Tiket Dua Hala (Round Trip Ticket)

Ø  Tiket dua hala yang mana setiap hala adalah serupa dari segi perjalanan dan destinasi akhirnya ialah sama dengan COC.
Ø  Juga dikenali sebagai ”mirror image journey” – perjalanan yang sama degan jenis syarikat yang sama.

 


 ASAL/DESTINASI

d.    Tiket Perjalanan Terputus  (Open Jaw Trip)
Ø  Perjalanan ini adalah merupakan perjalanan pergi balik dengan sebahagian perjalanan atau satu segmen merupakan perjalanan dengan menggunakan pengangkutan lain selain dari pengangkutan udara.
Ø  Kod yang digunakan untuk tiket ini adalah “ARNK” – Arrival  Unknown
Ø  Segmen yang menggunakan pengangkutan lain terdiri daripada bas, keretapi, teksi, atau kereta.
Ø  Perjalanan adalah perjalanan pergi balik diantara KUL – PEN
Ø  Sebahagian perjalanan adalah menggunakan keretapi
Ø  Perjalanan dari IPH ke PEN (garisan putus) adalah menggunakan “surface transport” (Pengangkutan Darat)
 



IPH
 
Coc & Destinasi                                                                   (Pengangkutan Darat)

e.     Kupon Penerbangan Terbuka ( Open Flight Coupon)
Ø  Tiket penerbangan telah dikeluarkan tetapi penumpang
                       belum menyatakan tarikh bila penerbangan akan dilakukan.
Ø   Kupon akan ditampalkan di tiket berkenaan.


4.1  TARIKH DAN MASA PERJALANAN

a)    Pelepasan

Tarikh dan masa yang mempunyai waktu penerbangan mengikut laluan penumpang.

b)   Ketibaan

Tarikh dan masa yang mempunyai waktu ketibaan penumpang disesuatu tempat.


 5.    TAMBANG ASAS

Terdapat pelbagai jenis tambang yang dikenakan ke atas setiap kategori penumpang.

Di dalam menetapkan tambang ianya adalah bergantung kepada jarak perjalanan sesebuah penerbangan.

Text Box:  Definisi
Kadar tambang  kapal terbang yang dikenakan bagi penerbangan di dalam negara iaitu tidak melepasi sempadan antarabangsa
Oval: Tambang Domestik
Flowchart: Process: 5.2 Tambang Biasa
Kadar tambang yang digunakan berdasarkan kiraan perbatuan antara satu destinasi ke destinasi yang lain.
Contohnya : Penerbangan dari negeri Johor ke Penang,kadarnya adalah telah ditetapkan
 





Text Box: 5.1 Tambang Berdiskaun

Terdapat dua jenis tambang diskaun iaitu:-
i) “Negotiation Fare”
i) Diskaun ini diberikan kepada  akaun-akaun perniagaan dan agensi pelancongan. Ianya berdasarkan perbincangan. Ianya dikenali sebagai:-
“company-negotiated rates dan “agency-contract rate”.
ii) Kupon Berdiskaun
v Diskaun nilai-sejumlah diskuan diberikan kepada kadar tambang khususnya kepada kumpulan tertentu.
v “set rate”-kupon menawarkan pengurangan kadar tambang pada harga tertentu yang telah ditetapkan biasanya berdasarkan zon kawasan  dan laluan perjalanan tertentu.






















KELAS DAN KOD PENERBANGAN

B - Economy/Coach – Usually an upgradable fare to Business  
C - Business Class
D - Business Class Discounted
E - Shuttle Service (no reservation allowed) or Economy/Coach Discounted
F - First Class
G - Conditional Reservation
H - Economy/Coach Discounted – Usually an upgradable fare to Business
J - Business Class Premium
K - Economy/Coach Discounted
L - Economy/Coach Discounted
M - Economy/Coach Discounted – Usually an upgradable fare to Business
N - Economy/Coach Discounted
P - First Class Premium
Q - Economy/Coach Discounted
R - First Class Suite or Supersonic (discontinued)
S - Economy/Coach
T - Economy/Coach Discounted
U - Shuttle Service (no reservation needed/seat guaranteed)
V - Economy/Coach Discounted
W - Economy/Coach Premium
X - Economy/Coach Discounted
Y - Economy/Coach
Z - Business Class Discounted

PERKHIDMATAN KEPERLUAN ISTIMEWA

Perkhidmatan keperluan istimewa adalah perkhidmatan yang disediakan oleh syarikat penerbangan dalam pesawat bagi memenuhi permintaan penumpang yang terdiri daripada pelbagai budaya,  bangsa dan peringkat umur.

Anda boleh dapatkan kod perkhidmatan ini   daripada sistem tempahan berkomputer. Berikut adalah contoh perkhidmatan istimewa.

-                      Makanan Biasa
-                      Makanan Kesihatan
-                      Makanan Berzat
-                      Makanan Ikut Budaya
-                      Peralatan Sukan
-                      Peralatan Orang Istimewa

Contoh kod untuk perkhidmatan keperluan istimewa ialah seperti berikut:

     KOD
JENIS PERKHIDMATAN
AVML
Asian Vegetarian
BBML
Baby
CHML
Child
DBML
Diabetic
HNML
Hindu
KSML
Kosher
LPML
Low Protein
BSCT
Bassinet/carry cot
PETC
Pet in Cabin
SPEQ
Sports Equipment
WCHC
Wheelchair-carry on

JENIS JENIS KEAHLIAN

·         Keahlian adalah menjadi ahli tetap disesuatu premis untuk mendapatkan diskaun dan mereka hanya perlu menunjukkan kad ahli tersbut kepada premis yang ditujui. Terdapat beberapa tempat yang boleh menjadi ahli atau membuat kad ahli .

a)    Hotel
b)    Syarikat penerbangan (frequent flyers)
c)    Golf

  
SOALAN / QUESTIONS:

1.Senaraikan LIMA (5) jenis-jenis yuran penempahan dan tiketan.

(i)___________________________________________________________________
(ii)__________________________________________________________________
(iii)__________________________________________________________________
(iv)__________________________________________________________________
(v)_______________________________________________________________  
                                                                                                                       (5 markah)

2. Terangkan maksud tiketan.
_________________________________________________________________
_________________________________________________________________
_________________________________________________________________
                                                                                                                     (2 markah)

3.Berikan TIGA (3) jenis-jenis penumpang.

  (i)_________________________________________________________________
  (ii)________________________________________________________________
  (iii)________________________________________________________________
                                                                                                                      (3 markah)

4.Terangkan maksud tambang asas.
    _________________________________________________________________
    _________________________________________________________________
    _________________________________________________________________
(2    markah)

5.Berikan TIGA (3) jenis-jenis keahlian.

    (i)_________________________________________________________________
    (ii)_________________________________________________________________
    (iii) _________________________________________________________________
                                                                                                                        (3 markah)                                                                                                                                                                                                                                   






RUJUKAN / REFERENCES:

1.  Malaysia Truly Asia, Sejarah, http://www.malaysia.travel/ms-my/bn/experiences/a-bit-of-culture/history

2. Pusat Pelancongan Malaysia, 2015, Sejarah, http://www.matic.gov.my/informasi/kenali-malaysia/sejarah

3. Cari Destinasi, 6 mei, 2017, Tarikan Hiburan, Taman Tema dan Galeri di Melaka, https://www.caridestinasi.com/tarikan-hiburan-taman-tema-galeri-melaka/


4.Pelancongan Rekreasi, 3 July, 2017, Definisi Pelancongan Rekreasi, http://tea0benglimau.blogspot.com/2017/07/definisi-pelancongan-rekreasi-rekreasi.html


5. M.razali, 10 Mac, 2014, Konsep Pelancongan Bandar Lestari Di Malaysia, https://www.academia.edu/28233607/KONSEP_PELANCONGAN_BANDAR_LESTARI_DI_MALAYSIA

No comments:

Post a Comment